עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

אינטגרייטד: Mystère ia21

מאת: שמעון בוזגלו
21/05/2009 - 07:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: איך נשמע המגבר? >

 
 
 

הקדמה

אינני אוהב פרוזה. יותר מדי מילים, הכברה פרוליטרית של פרטים תפלים ואיזו מאוהבות עצמית, או אולי זחיחות, המעוורת את הסופר להאמין שיש לקורא עניין בנפתוליהם האינסופיים של דמויותיו המשמימות. תנו לי שירה. מילים ספורות המשיגות את מה ששום רומן עבה לא ישיג לעולם. בגלל זה אני אוהב מגברים משולבים. עניין של מינימליזם, לא של מקום או אמצעים.

כמובן, מעבר למראה "הנקי" של מערכת עם מגבר משולב, הרי מגבר כזה, אם הוא מתוכנן היטב, יישמע יותר מאוזן, הרמוני, טבעי ומוזיקלי מהרבה מגברים מפוצלים (=Separates) וזאת בזכות מסלול אות קצר, התאמה אופטימלית בין כל הרכיבים ואי הזדקקות לאינטרקונקטים. הבעיה הגדולה היא שרוב המגברים האלה מיועדים "למתחילים" או למי שאיננו מעוניין להשקיע הרבה בהגברה שלו ולכן התכנון והבנייה שלהם בהתאם - וזו באמת בעיה גדולה, כי נדמה לי שתכנון של מגבר משולב טוב, כלומר, של שני מונו בלוקים וקדם מגבר באותו הגוף, מציב בפני מתכנני המגברים את האתגר הגדול ביותר. זה כנראה מה שחשב גם מר Hiroyasu Kondo כשבנה את יצירת המופת שלו, Kondo Ongaku, מגבר שפופרתי משולב המפיק 27 ווט לצד ומחירו - לא, זו איננה טעות - 80,000$ (שמונים אלף דולר).

בביקורת הזאת אתמקד במגבר שגם הוא, כמו ה-Ongaku, משולב ושפופרתי, אם כי בעל תג מחיר של 2500 יורו, אשר מאפשר להמשיך לקרוא את הביקורת בהלך רוח פחות מבועת/חולמני (מחקו את המיותר).

Mystère (הטעמה בהברה השנייה) היא חברת בת של Durob Audio, האחראית בין השאר למגברים השפופרתיים המוצלחים של PrimaLuna. שלב התכנון נעשה בהולנד והמתכנן הוא Marcel Croese, המהנדס הראשי לשעבר של Goldmund, חברת האולטרה Hi-Fi השוויצרית. כמו ברוב חברות האודיו (ובכלל) הייצור נעשה בסין, אבל כאן מדובר במפעל המרשים של חברת Melody (איך אני יודע שהוא מרשים? באתר 6moons יש קישור לסיור במפעל) ותחת בקרת ייצור קפדנית ומחמירה (איך אני יודע? כך, לפחות, לפי Herman Van Den Dungen, אחד מבעלי החברה).

לחברת Mystère שני מגברים שפופרתיים משולבים. הדגם הנסקר כאן הוא הגדול מבין השניים, כינויו ia21 והוא מפיק 50 ווט לצד, בתצורת Pentode.


Mystère ia21 עם שפורפרות EL34

הדבר הראשון שמרגישים (היטב!) כשמוציאים את המגבר הזה מאריזותיו הכפולות הוא המשקל: 27 ק"ג, המזכירים לי את הנסיקה של גילי והנחיתה של כושרי. אחרי שהנחתי אותו על המדף המתאים (מחוץ לארונית, כמובן), לא יכולתי להימנע מקריאת פששששש ארוכה. ואחרי רגע קצר עוד פששששששש והפעם בתוספת וואו! כן, זה אחד המגברים היפים ביותר שראיתי מעודי ושום תמונה שנחשפתי אליה לפני כן לא מעבירה את היופי הזה. נדיר מאוד למצוא צביעה ורמת גימור כאלה בכל מוצר שהוא ובאמת, כמה ימים אחרי שקיבלתי את המכשיר, הגיעו הפוטנציומטראלי לביקור זוג חברים חובבי אמנות פלסטית, המבינים באודיו כמו שאני מבין במבנה המסך ממולי (ואינני מבין, אם זה לא ברור). הם עברו את פתח הדלת ובצעדים מהירים ניגשו ישירות למגבר. "פשששששש", הם פלטו. ולאחר רגע שבו דבקו עיניהם למכשיר, "יצירה מקסימה" ו"מי יצר אותה?" ו"מה זה, בעצם?". רפרטואר התגובות התגוון מאז, אבל במהותו הוא נשאר זהה, אין אורח שנכנס ואינו משתאה לנוכח היופי ו/או המראה היוקרתי של העוצמה השחורה הזאת. אני מניח שגם הגודל תורם לכך: זהו מגבר גדול (43X41.5X20 ס"מ), אבל לא מפלצתי. חיטוט בתוך קנקנו של המכשיר ולא רק בחיצוניותו, משמר את הרושם: מדובר בבנייה מעולה מכל בחינה. שנאים - הלב של כל מגבר שפופרתי! - עם נתונים יפים (4Hz-80KHz), מעגל Point to point חכם עם חלקים איכותיים לכל אורכו ואפילו פוטנציומטר (Volume control) נגדים בעבודת יד, בעל 24 שלבים נגדים, רכיב שניתן למצוא רק בקדם מגברים או מגברים משולבים אולטרה יקרים. כל הכבודה הזאת מונחת על שלושה ספייקים מאלומיניום, המחוברים לתחתית המגבר ואי אפשר לפרקם. בבדיקה שערכתי הם נמצאו יעילים כמעט כמו הספייקים של BDR וזה לא דבר של מה בכך. בשקלול הכולל, בזכות היציבות שהעניקו למגבר, העדפתי את הספייקים המקוריים!



בחזית המגבר שני כפתורים בלבד: הימני הוא הפוטנציומטר וסיבובו נעשה ב"קליקים", לא בצורה רציפה. סיבוב הכפתור השמאלי, המיועד להחלפת ערוצי שמע, נעשה בתנועה קלה, מזכיר מעט הגה כוח ושני הכפתורים משדרים מגע של יוקרה. במרכז לוח החזית העבה והמעוצב, יש חור לנורית כחולה הנדלקת בזמן שהמכשיר בפעולה. בגב המגבר חיבורי RCA איכותיים וארוכים מן הרגיל המיועדים לארבעה מכשירים וכן חיבורי רמקולים לארבעה ולשמונה אום ושקע לחשמל. ראוי לציין שיש מרווח נאה בין החיבורים השונים, דבר המאפשר חיבור כבלים עבים בלי שיגעו זה בזה.


מבט מאחור - שימו לב לחיבורים האיכותיים

מימין המגבר, קרוב לחזיתו, נמצא כפתור ההפעלה. משמאל למגבר נמצא כפתור קסמים לבחירת סוג שפופרות ההספק. למה "קסמים"? תכף אסביר. אבל קודם אני רוצה להדגיש: יש לי העדפה ברורה להגברה שפופרתית. אני מאמין שלמרות כמה מן הבעיות הכרוכות בהגברה כזאת, רק איתה אפשר להתקרב במידה משכנעת לצליל טבעי, לא מכני ובעל מרקם עשיר והצליל הזה, מבחינתי, הוא הבסיס שאין בלתו לכל מערכת מוזיקה. ובכן, ב-Mystère ia21 יש ארבע שפופרות הספק KT88 וארבע שפופרות כניסה 6SN7 (להערכתי, השפופרות הן מתוצרת Shuguang והן נשמעות סבירות בהחלט ביחס לשפופרות מייצור מודרני). אני אוהב את הצליל של 6SN7, סוג שפופרות שאינו מחייב להשתמש ב-NOS ארכי יקרות כדי להגיע לצליל מלא ועשיר (בניגוד, למשל, לשפופרות 12ax7 ו-12au7). נחזור עכשיו לכפתור הקסמים. זהו כפתור לבחירת כוונון (Bias) אופטימלי לשתי משפחות שפופרות הספק: KT88 (וקרובות משפחתה: 6550, KT9O) ו-EL34 (וקרובות משפחתה: KT66, KT77, 6L6, 6CA7 ועוד). פירוש הדבר הוא להחזיק במגבר אחד וליהנות משני עולמות צליל שונים: זה של משפחת KT88 (המתאפיינת בין השאר בבסים, גבוהים ודינמיקה טובים יותר) וזה של משפחת EL34 (מיד עשיר יותר, יתר אינטימיות ויתר Palpability, מוחשות). אחרי הכול, קצת גיוון לא מזיק, מה? (לשם השקיפות, ברוב תקופת הביקורת השתמשתי בשפופרות EL34 מצוינות מסדרת Black Sable של Tube Depot).

המגבר מגיע עם כיסוי מסיבי יפהפה לשפופרות, אבל כדי שהוא לא יתחמם מדי רצוי להסיר את הכיסוי בזמן ההאזנה, כי משיקולים אסתטיים יש לו פתחי אוורור בצדדים בלבד ולא גם מלמעלה.


מבט עילי עם מכסה

ועוד בענייני חום: למי שמנצל את חום המגבר השפופרתי כדי להסיק את ביתו בחורף, שיחפש מגבר אחר. מכל מקום, הואיל ואיננו חיים בחוג הקוטב הצפוני,  סביר להניח שרובכם תשמחו לגלות שאם תגעו במגבר אחרי שפעל אפילו יממה שלמה (ניסיתי את זה), הוא יהיה חמים למגע, לא יותר. מכאן, כמובן, שחלקי המגבר השונים והשפופרות זוכים לחיים ארוכים יותר. 

פרט חשוב נוסף הוא שהמגבר שקט מאוד ואינו מוסיף רעש משלו. כשמצמידים אוזן לטוויטר של הרמקולים ההיפר רגישים שלי שומעים "היס" חלוש מאוד. לא כך עם כל המגברים האחרים שחיברתי אליהם (ראו בהמשך) ושהפיקו כולם "היס" ברור עוד לפני שהצמדתי את האוזן לטוויטר.

הביקורת נערכה במשך חודשיים כאשר המוזיקה שנבחנה הייתה "קלסית" בעיקרה, לרוב מתקופת הברוק. כמו כן מעט ג´ז קלסי (משנות החמישים והשישים) ומעט יותר מוזיקה דרום אמריקאית עממית. חדר ההאזנה הינו סלון ביתי, לא סימטרי, בשטח 22 מ"ר בערך, עמוס ריהוט וספרים. גובה תקרה 260 ס"מ.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: איך נשמע המגבר? >


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו




עוד מ: אבטליון
תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

2.3
(56) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה